Warme overdracht
De overgang tussen het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs kent vaak hobbels en drempels en behoeft wat dit betreft aandacht. Aandacht voor zowel de overgang tussen de schoolsoorten als de manier, waarop scholen omgaan met instrumenten, als het zorgplan, handelingsplan en het onderwijskundig rapport.
De feitelijke informatie over de vorderingen van een leerling, alle begeleiding die een leerling heeft gehad en de eventueel noodzakelijke begeleiding op het voortgezet onderwijs worden geregistreerd in het onderwijskundig rapport.
Op zich een prima manier van informatieoverdracht, ware het niet dat ook het kind achter het onderwijskundig rapport belangrijk is. Met name de leerkracht groep 8 en de mentor van het eerste leerjaar, die dagelijks met de leerling te maken hebben (gehad), dragen zorg voor de directe begeleiding. Het is daarom logischer deze personen directer te betrekken bij de informatieoverdracht tussen de scholen en te komen tot een ‘warme overdracht’ bij de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs.
Bij de ‘warme overdracht’ PO → VO wordt ook het formulier “Mag ik mij even voorstellen” gebruikt. Het kind kan zichzelf hiermee voorstellen aan de mentor VO en die kan de informatie weer gebruiken bij een kennismakingsgesprek met het kind. Het is de bedoeling, dat de ingevulde formulieren door de groepsleerkrachten worden overgedragen aan de mentoren tijdens de uitwisselingsmarkt.
Tijdens de ‘warme overdracht’ VO → PO wordt gebruik gemaakt van het tweede deel van het formulier, met als titel “Kent u mij nog?”. Hierin vertelt het kind over de eerste ervaringen in het VO aan de ex-groepsleerkracht.